[edemokracia.hu]
Aktuális Rólunk Dokumentumok Pályázatok Rendezvény Linkek
eDemokrácia Műhely >> Rólunk >> Sajtó >> Választások az interneten 2019. szeptember 15.

Választások az interneten - visszatekintés és összefoglaló

Kampány, spam, internetes társadalom

HWSW, Rátonyi Gábor Tamás

A választások egy igen érdekes aspektusát vizsgálja Sükösd Miklós politológus és Dányi Endre szociológus. Arról az e-mail- és SMS-dömpingről van szó, melyet a pártok és szimpatizánsaik, vagy éppen az ellenérdekű felek küldtek szét áprilisban.

Hogy mennyire nem felülről szervezetten indult az internet és a mobilkommunikáció kihasználásának e finomra hangolt módja, azt bizonyítja egy, a Népszabadságban tavaly év végén megjelent körkérdés, melyben első ízben faggatták a pártok illetékeseit az SMS és e-mail kampányeszközként való felhasználásáról. Noha ekkor már vizsgálta a kérdést az adatvédelmi biztos, és életbe lépett a Hírközlési Törvény is, mely rendelkezett az előfizetői címadatbázisok felhasználásáról - tehát a jelenség nem volt ismeretlen - a pártok ekkor még csak foglalkoztak a lehetőség kiaknázásával - ami inkább tűnt egyfajta ki nem dolgozott, de nem is elutasító álláspontnak, mint határozott elképzelésnek.

Áprilisban erősödött fel kampány spamek küldése, s ezt az időszakot fedi le a Nyílt Társadalom Archívum gyűjteménye is, ahol tallózhatók a politikai és kampányüzenetek.

Az eDemokrácia Műhely Egyesület által a közelmúltban szervezett vitaesten esett szó a kampány e-mailek és az SMS-ek hatásáról. Sükösd Miklós itt kilenc pontba sűrítette a kutatás által vizsgálandó területeket, kérdéseket. Ezek közt szerepelt az SMS-ek és e-mailek által kitöltött úgynevezett elektronikus tér átpolitizálódása. Az átlagos internetező napi levélforgalmának egy része a választások kampányidőszakában ekkor politikai üzenetté vált, legalábbis azoknál, akik bekerültek valamelyik küldő címlistája révén a megcélzottak ördögi körébe. Ezek az üzenetek személyre szóló röplapként értelmezhetők: az SMS-ek a maguk terjedelmi és tartalmi korlátaival éppúgy, mint az e-mailek a csatolható multimédiás elemekkel, és korlátlan szövegküldési lehetőséggel. Noha hosszú ideig úgy tűnt, a pártok legfeljebb a honlapjaik nyújtotta lehetőségeket használják majd ki, s az e-maileknek és az SMS-eknek is legfeljebb a belső kommunikációban lesz szerepük, felismerve az internetes és mobil kampányban rejlő lehetőségeket, kis fáziskéséssel ugyan, de a politikai szervezetek is csatlakoztak a küldőtáborhoz.

Az SMS és e-mail kampányeszközként való felhasználás során két fő funkció különböztethető meg: a mozgósító, cselekvésre felhívó jelleg révén szerveződött, - legalábbis részben - a gyűlöletbeszéd elleni tüntetés a Fidesz-székháznál éppúgy, mint az első forduló szavazatainak újraszámlálásáért protestálók gyertyás felvonulása a Duna parton, vagy a Vörösmarty téri MSZP-SZDSZ találkozó a Gerbeaud-ban, melyet a térről ezres tömeg kísért figyelemmel. A másik jellegzetes felhasználási mód a poénos, humoros tartalmú e-mail/SMS, valamint az érvekkel vagy érzelmekkel operáló, meggyőzőnek szánt levél. Ilyen jellegű levelek és üzenetek bőséggel találhatók a Nyílt Társadalom Archívum által fenntartott oldalon.

Érdekesen átrendeződött e néhány hét alatt a joghoz és a netiketthez való hozzáállás is. Egyfelől ugyan a jog tiltja a kéretlen üzenetek továbbítását, ám ez a tiltás az elktronikus kereskedelemről szóló törvény szerint csak a kereskedelmi jellegű e-mailekre vonatkozik, s itt ismét visszatér egy régi kérdés: a hirdetés, ha politikai jellegű, értelmezhető-e kereskedemi vagy reklámetikai szempontból? Ha tételesen nem is, szellemiségében mindenképpen ellentmond a kéretlen kampánylevél a hálózati etikett (netikett) szabályainak, s valamennyi küldő magára ismerhet a hoax-küldők archetípusát ismertető leírást olvasva. Fellazultak hát a szabályok, néhány hétre egyfajta ex-lex állapot lépett érvénybe. Hogy volt-e a kampánylevelek elfogadásának írott, íratlan szabályai mentén társadalmi egyetértés, vagy a nagy többség mégiscsak tehertételként élte meg a levélözönt, talán épp az eDemokrácia Műhely Egyesület kutatása fogja kideríteni.

Forrás:www.hwsw.hu
Sajtó
A süti visszaharap
Túl sok a süti
Konferencia az személyes adatok védelméről
szavazzram.hu
Pártok a neten
Mire jó a közháló?
Választások az interneten
E-mail
Sitemap

faa©design