[edemokracia.hu]
Aktuális Rólunk Dokumentumok Pályázatok Rendezvény Linkek
eDemokrácia Műhely >> Rólunk >> Publikációk >> A legfontosabb cél a szavazatszerzés! 2024. április 16.

A legfontosabb cél a szavazatszerzés!

A párthonlapok szerepe a kampányban

Dányi Endre - Sükösd Miklós

2000-ben az egyik hazai internetes portál újságírója interjút akart készíteni egy országgyűlési képviselővel. Amikor az újságíró megérkezett a politikus irodájába, a titkárnő így jelentette be: "Képviselő úr, az Internettől keresik!". Azóta sok minden megváltozott. A pártok szakértői ma már egyetértenek abban, hogy az Internet fontos és összetett dolog. Illik ismerni, vagy legalábbis figyelni rá. A 2002-es választási kampányban már fontos szerepet játszik az új médium, jóllehet az igazi áttörés 2006-ra várható.

Kétségtelen, hogy az információs technológiák megszerettetése a pártokon belül nehéz feladat. Kellemetlen, hogy az új eszközök használatának ára a jól bevált kommunikációs technikák felülvizsgálata. A pártok internetes megjelenítése ráadásul pénzbe - ha komoly a tartalom, s a forma, sok pénzbe - kerül. Emellett nem önnyű a pártok szervezeti rendszerében helyet találni az internetes csapatnak: tartalomfejlesztőknek, webdesignereknek, számítógépes szakembereknek. Mindez azonban csak néhány szempont a sok közül, amely megnehezíti a politikai pártok hatásos online megjelenését.

A pártok az internetes politikai kommunikáció különleges szereplői. A párthonlapok helyzete és feladata alapvetően különbözik a nagy portálokétól. A portálok híreket és szolgáltatásokat nyújtanak. Céljuk - más forprofit oldalakhoz hasonlóan - az internetes látogatottság növelése, hiszen ez hoz pénzt az üzemeltető konyhájára. Ha sok a látogató, akkor egyre többen akarnak náluk reklámozni, s így reklámbevételeik növekednek. A portáloknál ezért a látogatottsági adatok (a látogatók és az oldalletöltések száma) a legjobb hatékonyságmérők. Ezzel szemben a pártok honlapjainál a hatékony kommunikációnak csak szükséges, de nem elégséges feltétele a nagy érdeklődés. Egy olyan párt, amelynek honlapját többszázezer ember nézi meg, de senki nem szavaz rájuk a választáson, fölöslegesen költött az internetes megjelenésre. A párthonlapok egyik legfontosabb célja ugyanis a szavazatszerzés.

A szavazatszerzés egyik módja a választó meggyőzése. A pártok honlapjai tele vannak politikai hírekkel, interjúkkal, véleményekkel és más olyan tartalmakkal, amelyek szavazatokat próbálnak szerezni a pártnak. Az elfogulatlan, avagy bizonytalan választó azonban általában nem a pártok honlapjaiból tájékozódik. Erre ugyanis ott vannak a már említett profitorientált portálok, illetve az olyan információszolgáltató non-profit oldalak, mint például a www.valasztas.hu, és természetesen a hagyományos média, a tévé, rádió, sajtó. A portálokkal és a médiával ellentétben egyetlen párt sem tudja (és valószínűleg nem is akarja) elhitetni magáról, hogy az elfogulatlan tájékoztatás a célja. A pártoknak tehát vállalniuk kell azt a szerepet, hogy a honlapjaik meggyőzésre és nem tárgyilagos tájékoztatásra irányulnak. Tisztában kell lenniük azzal is, hogy a látogatottság növelése önmagában nem ér semmit. Nagyon nehéz ilyen körülmények között hatásos online kommunikációt folytatni.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a párt-honlapok közönségéről - szemben az e-business alkalmazások jelentős részével - nem sokat lehet tudni. Olyan képzelt politikai közösségről van szó, melynek tagjai nem ismerik egymást (vagy nagyon ritkán), ráadásul a párt szakemberei, politikusai sem tudnak róluk semmit. Lehet, hogy a rajongók népes tábora látogatja naponta az internetes oldalt. Ebben az esetben őket már semmiről sem kell meggyőzni. Lehet, hogy az örök ellenség próbál információkat szerezni, ilyenkor a meggyőzésnek eleve nincs esélye. Persze sokszor éppen a legértékesebb bizonytalanok nézegetik a honlapokat, hogy sikerüljön végre eldönteniük, hova teszik majd áprilisban az X-et. A pártok internetes kommunikációja tehát még akkor is többszörösen összetett és rendkívül bonyolult feladat, ha a tagság minden tagja elismeri az új eszköz fontosságát. Mind-ehhez adódik, hogy a választási kampányban a pártok a hagyományos kampány-eszközök rendszerét használják. A kampány-kommunikációban központi szerepet kap a médiaesemények kreálása, a parlamenti pártpolitika kommunikációja, és más PR eszközök alkalmazása. És persze a politikai reklám: óriásplakátok mellett várhatóan idén először fordul elő tömegesen a kereskedelmi tévékben közölt fizetett politikai hirdetés.

Az Interneten a pártoknak is szembesülniük kell a tartalom és a kommunikáció harcának dilemmájával. Andrew Odlyzko, a Minnesotai Egyetem Digitális Technológia Központjának igazgatója szerint az Internet jövőjét elsősorban a személyközi kommunikáció (point-to-point, p2p) fogja meghatározni, és nem a tartalomszolgáltatás. Ez azt jelenti, hogy az igazi hozzáadott értéket az Interneten nem a párt sajtóközleményeinek letölthető változata jelenti, hanem a különböző kommunikációs hálózatokon történő információáramlás. Ez utóbbi ugyanis lehetővé teszi, hogy a párt iránt érdeklődő internetezők passzív epizodisták helyett aktív és interaktív résztvevőkké váljanak. A párt-szimpatizánsok rtékes kampány-résztvevők lehetnek már akkor is, ha önkéntes hozzájárulásuk a kampányhoz csak néhány kép vagy szöveges üzenet továbbítására - néhány billentyű leütésére - szorítkozik.

Az online kommunikáció azonban csak részben szól kifelé, a választóknak, a közönségnek. Szintén komoly lehetőségeket rejtenek magukban a különböző belső hálózatok, levelezési rendszerek. Ezek olyan alkalmazások, amelyek - a tartalomszolgáltatással szemben - a személyközi kommunikáció előnyeit használják ki. A pártok belső hálózatai - a nagy-vállalatok belső elektronikus irányítási rend-szereihez hasonlóan - a szervezeti egységek koordinációját végzik, a belső tudást osztják meg és menedzselik. E belső rendszerek a párton belüli tapasztalatokat teszik könnyen elérhetővé a képviselőjelöltek számára, és jó felületet jelenthetnek a helyi jelöltek és a pártközpont kommunikációja számára.

Publikációk
A legfontosabb cél a szavazatszerzés!
Hogyan élnek ezekkel a lehetőségekkel a magyar pártok?
Tudástársadalom
Állampolgári jogok és a net
Budapest a neten
Kerületek a világhálón
Regionális portál Zemplénben
Mit akar a zempléni polgár?
Teleházak, mint az információszabadság őrhelyei
Hoz-e új demokrácia modellt az e-demokrácia?
A kormányzati portál elindulásának jelentősége
Az on-line Baja
A kiemelkedő aktivitás okai
E-mail
Sitemap

faa©design