[edemokracia.hu]
Aktuális Rólunk Dokumentumok Pályázatok Rendezvény Linkek
eDemokrácia Műhely >> Rólunk >> Publikációk >> Hogyan élnek ezekkel a lehetőségekkel a magyar pártok? 2024. április 25.

Hogyan élnek ezekkel a lehetőségekkel a magyar pártok?

A párthonlapok szerepe a kampányban

Dányi Endre - Sükösd Miklós

A legtöbbjüknek van honlapja, ez azonban még semmit nem jelent. Ahhoz, hogy egy párt internetes kommunikációja sikeres legyen, nem elég, ha a honlapon fent van az elnök fényképe és lehet e-mailt írni a webmesternek. Úgy tűnik, ezt eddig kevés párt ismerte fel.

Az MDF internetes megjelenése a párt népszerű elnök asszonyát helyezi előtérbe, ezért az mdf.hu a párt internetes kommunikációjában másodhegedűs szerepre van kárhoztatva. Dávid Ibolya személyes honlapja ugyanakkor első pillantásra igényesnek tűnik. A www.davidibolya.hu lapon a Bevált receptek rovatban alábbiakról értesülünk:

"Fehérbor pisztáciával - Egy kis különlegesség", valamint "Rácponty - Ha a férjem kedvében akarok járni, mindig ezt készítem." Az SMS a házból rovatban Dávid rövid üzenetei olvashatók, de átlagban csak két-hetente frissítik őket. A legutóbbiban arról olvashatunk: Dávid megkoszorúzta Jány Gusztáv vezérezredes és Szombathelyi Ferenc vezérkari főnök - a második világháborús magyar hadsereg vezetői - emléktábláját, s ők mégsem voltak háborús bűnösök. A mobilos-internetes formához kissé avíttas a tartalom.

Az MDF egyébként a merev, poszterszerű lapok korszakában állomásozik. A honlap olyan, mintha egy nagy faliújságot nézegetnénk. A párton belüli Internet-szakértők számára - mint azt Kerekes Pál, az elnök asszony internetes tanácsadója az eDemokrácia Műhely internetes kampánnyal foglalkozó rendezvényén elmondta - egyelőre az a gond, hogy a folyamatos fejlesztés igen drága, s a politikusok nehezen emésztik meg a fórumban megjelenő negatív véleményeket. A gyenge internetes megjelenést az is magyarázza, hogy a Fidesz árnyékában, a vele közös listán induló párt eleve nem nagyon kampányol.

A Fidesz honlapján Orbán Viktor, Kövér László, Pokorni Zoltán nyilatkozik. Az oldal az aktuális, az MSZP-t támadó kampányelemek megjelenítésére vállalkozik. Szorosan követi a párt központosított üzeneteit, napi kampány-akcióit - például a Széchenyi tervvel, az olimpiával kapcsolatban. Ha az ember kinyomtatná az egész honlapot, gyakorlatilag egy naprakész pártújságot kapna. Ebből úgy tűnik, hogy a Fidesz a honlappal elsősorban saját szavazóit kívánja megerősíteni. A Fidesz frakciójának honlapján (frakcio.fidesz.hu) láthatóan nagyobb az élet, alapvetően azonban a párt honlapjának mintái jellemzők.

Az MSZP valóságos portált épített. Nem csoda, hiszen 300-an építik, vagyis ennyi helyi politikusnak és számítógépes szakembernek van hozzáférése az oldalhoz. Az MSZP honlapjának első látásra két funkciója van: egyrészt az arra látogatók szavazatának megszerzése, másrészt a tagság és a szimpatizánsok belső kommunikációjának segítése. Az összetett és zsúfolt honlap apró, önálló elemekből áll, ezért az is lehetne a honlap címe, hogy Ki tud többet az MSZP-ről?

Úgy tűnik, az Internetre az SZDSZ kampányában már főszerepet osztottak. Interaction rulez - vagyis az interakció a király - mondhatjuk a párt internetes aktivitásáról. A párt a beszédes képek kampányát folytatja: a szamizdata.szdsz.hu lapra plakátversenyt hirdetett. A verseny győzteseit - a főleg a Fidesz korruptságát és a MIÉP-pel való össze-simulását kritizáló plakátokat - aztán 3-4 ezres támogatói e-mail listára kiküldik, abban bízva, hogy a poénos, ötletes képeket a címzettek továbbküldik. A képeket csak ezután helyezik el a Szamizdatán. A kampány kreatív, ötletes - de kérdés, mennyire hatékony. Az biztos, hogy a legjobb képek megjelennek a párt médiaeseményein (Gusztos Péter és más fiatal aktivisták a képekkel díszített pólókban nyilatkoznak a tévében, s a Lop Stop plakát felbukkant a párt rendhagyó sajtótájékoztatóin is). Jó ötlet a poligocsi is. A tamagocsi mintájára kitalált játékban mindenki saját digitális politikust tarthat magának, tetszőleges korruptsági fokkal, és egyéb mutatókkal. Egy választási kampányban azonban felmerülhet a kérdés, hány szavazót hoz az ötlet a pártnak?

A MIÉP honlapja elsősorban a hozzá közel álló civil szervezeteket s médiumokat helyezi előtérbe. A miep.hu oldalon előkelő helyen szerepel a Magyar Fórum, Pannon Rádió és a Bocskai Szabadegyetem. Emellett Csurka pártelnök napi fóruma olvasható. Úgy tűnik, a kisebb pártok általában pártújságjukat hangsúlyozzák. A Munkáspárt honlapján a Szabadság, a Kisgazdapárt honlapján a Kis Újság szerepel előkelő helyen.

A Centrum, országos pártszervezet hiányában fontos eszköznek tekinti az internetet, amely az újonnan alakult párt un. Információs Centrumához, központi ügyfélszolgálatához közvetlenül csatlakozik. A honlap mindenki számára hozzáférhető, nyitott és február közepén már az olyan Interaktív elemek is megkezdték működésüket, mint a fórum s az üzenőfal. A politikai honlapokhoz mérten egyetlen újdonság a beígért - s Magyarországon elsőként megjelenő - webregény, ami napi frissítésű szórakozást kínál az oldalra érkezőknek. A belső hálózati kommunikáció és a szimpatizánsok online interakciójának felhasználása nyilvánvalóan előnyt jelent az ezzel élő pártoknak. De nyernek-e a pártok honlapjaikkal, elcsábítják-e a szavazók ezreit a bizonytalanok tömegéből? Nem valószínű, de nem is veszthetnek vele: a honlapok inkább a politikai piac megtartását, a szimpatizánsok megerősítését szolgálja.

Publikációk
A legfontosabb cél a szavazatszerzés!
Hogyan élnek ezekkel a lehetőségekkel a magyar pártok?
Tudástársadalom
Állampolgári jogok és a net
Budapest a neten
Kerületek a világhálón
Regionális portál Zemplénben
Mit akar a zempléni polgár?
Teleházak, mint az információszabadság őrhelyei
Hoz-e új demokrácia modellt az e-demokrácia?
A kormányzati portál elindulásának jelentősége
Az on-line Baja
A kiemelkedő aktivitás okai
E-mail
Sitemap

faa©design